Leikkiminen on yksi tehokkain oppimisen muoto. Leikkiminen opettaa meille ymmärrystä maailmasta aina syy ja seuraus suhteiden ja omien taitojemme rajoista. Kehitymme ja kasvamme, jolloin leikkiminen kasvaa ja kehittyy kanssamme. Leikkiminen on taito, jota ei pidä vanhanakaan unohtaa.

Oppimista leikin varjolla

Leikkimistä ja pelaamista hyödynnetäänkin oppimisessa hyvin, oli sitten kyseessä kielitaito tai ympäristöasiat. Ympäristötietoutta voidaan lisätä erilaisten lauta- tai nettipelien avulla. Luonnontieteet on myös suosittu aihealue tietovisoissa.

Koululaisille on erilaisia ympäristötietoisuutta lisääviä pelejä, kuten Nesteen luoma EduCycle. Linkkiapaja on vain yksi esimerkki verkosta saatavaan oppimateriaaliin. Netissä tapahtuva oppiminen ja peleihin lisätty tieto kasvaa oppimisen välineenä tulevaisuudessa. Asiasisältö ja pelillisyyskin tulevat parantumaan.

Kulutus.fi on listannut erilaisia testejä, mittareita, laskureita ja pelejä ympäristöystävällisyyteen, luonnonsuojeluun ja kierrätykseen keskittyen. Myös erilaisilla mobiiliapplikaatioilla pääsee seuraamaan ja huomioimaan omaa kuluttamistaan. Olennaista on pelien saatavuus ja soveltuvuus. Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksen luoma Ympäristöpeli Kipinä, on hieno esimerkki. Peli on tarkoitettu aikuisille, mutta mikseivät nuoremmatkin voisi osallistua ja keskustella aikuisten kanssa aiheesta. Pelin säännöt, kortit ja pelilauta löytyvät netistä tulostettavassa muodossa. Peli ei siis maksa itsessään mitään ja herättää keskustelua mm. jätteiden kierrätyksestä ja ympäristön suojelusta. Tuttu tietopeli Älypääkin testaa ympäristöasioita visailun varjolla.

Pelien ja testien kuluttamista seuraavat mittarit voivat olla viitteellisiä, mutta tarkoitus onkin lisätä tietoisuutta ja herätellä kuluttajia pohtimaan valintojaan.

Some-hauskuus lisää näkyvyyttä ja tietoa

Erilaiset somehaasteet ovat myös hauska tapa lisätä näkyvyyttä ja herätellä ihmisiä. Erilaiset kampanjapäivät esim. sähkön kulutuksen vähentämiseen Earth Hour tyylillä nostavat esiin yksinkertaisen tavan ympäristövaikuttamisesta. Tempaukset ja haasteet saavat myös pelillisiä ja liikunnallisia merkityksiä. Oli kyseessä sitten kävelylenkkien kirjaus tai kavereiden haastaminen mukaan, teemme pienistä asioista hauskoja ja sosiaalisia tapahtumia. Haasteeseen vastaaminen ja kavereiden haastaminen on jo peli itsessään. Tietynlainen kilpailuvietti ajaa meitä eteenpäin ja jo pelkkä tapahtumasta kiinnostuminen luo sille näkyvyyttä ja ajaa asiaa eteenpäin. Emme ehkä huomaa pienten tekojemme vaikutuksia tai mitä saamme hauskanpidolla aikaan vakavissakin asioissa. Pelaaminen ja itsensä haastaminen toimivat ehkä juuri siksi niin hyvin. Hauskaa pitämällä, yhdessä tekemällä ja pienillä teoilla teemme huomaamattamme parempia ratkaisuja ja opimme lisää itsestämme ja muista.